I måndags besökte jag Timbro-evenemanget (följ länken för att finna mp3-version av det hela) där Johan Norberg och Boris Benulic recenserade den på DN Kultur så hyllade boken “Chockdoktrinen” av vänster-ikonen Naomi “no logo” Klein. Trevlig tillställning och en avklädnad av kejsarinnan som visade hur naken hon egentligen är. Norberg visade genom vanlig enkel källkritik hur falskt hon använder statistik och citat för att finna stöd för sina teser.
På Henrik Alexanderssons blog uppstod en liten diskussion där den naturliga frågan ställdes i en kommentar, och den togs till viss del även upp på måndagskvällen:
“Men varför skriver hon då allt detta nonsens? Och varför sväljer alla i kultur-etablisemanget detta helt okritiskt?”
Jag tog mig friheten att svara på den där och fick i min tur respons från en vänster-figur som kallar sig Micke. Jag har ingen aning om vem denne person är, men han brukar kommentera på bland annat Alexenderssons blog. Han kan vara professor, likaväl som en osnuten tonåring i nått av vänsterns kampförbund… Hur som helst tänker jag använda den lilla diskussion som uppstod för att visa på hur den (post)moderna vänstern till stora delar tänker idag (Boris Benulic är ett lysande undantag).
Mitt svar på ovan ställda frågan löd:
“Ett av svaren är egentligen ganska enkelt och stavas Relativism.Eller med andra ord, brist på sanningskrav - eftersom de anser att någon objektiv, eller oberoende sanning inte finns. Hos Klein och Co finns bara åsikter.”
Och varför är då deras åsikt att liberalism är ondska, liksom att all ondska är liberalism inte en lika god sanning som den verklighet med riktiga fakta, korrekt empiri och korrekt återgivna citat som Norberg hänvisar till?
Naturligtvis är det inte så i verkligheten som vi andra lever i, men i deras relativistiska värld så är det så.
Sedan är det såklart så att DNs kulturknuttar är lata, ganska obildade, och letar efter personer som kan skriva 500 sidiga böcker som påstås stödja deras egna idéer. De är helt enkelt inte intresserade av verkligheten och sanningen, utan bara ute efter att få sin egen lilla verklighet bekräftad. De har inte lyft ett finger för att kontrollera om det Klein skriver har bäring.”
Det vill säga, det är samma gamla relativism som jag tidigare här flera gånger har attackerat, vilken har sin grund i det postmoderna paradigment.
Jag avslutade mitt inlägg med denna slutsats:
“Vad denna relativism har för grund är en annan diskussion, för den är också ett symptom på något djupare problem de måste ha med hur verkligheten är beskaffad. Hade de inte hat ett sådant problem så hade de anpassat sig efter verkligheten istället för att försöka göra det motsatta.”
Och det är här som figuren Micke kliver in bilden och skriver i en kommentar:
“Naturligvis.Det vore dessutom bättre om jag läst Kleins bok samt om jag i skallen hade 18 garderober fyllda med retorik som kunde möta vad Norberg säger i eventuellt försvar för Klein.
Trots det…så TROR Norberg som i kyrkan på samma sätt som Klein TROR och hans vision är inte mer sanning än så.”
Nu var inte Micke på plats och kunde se och höra för sig själv hur Norberg använda riktiga fakta, riktiga bevis, och riktiga citat för att påvisa felen i Kleins resonemang, men Micke är ändå helt säker på att Norberg bara “tror” och därmed hittar på!
“Det går säkert att vrida hennes bok till trasor om man har rätt retorisk förmåga MEN vad han INTE kan vrida till trasor är den grund på vilken hon baserar sitttyckande.Den är nämligen lika mycket en frågan om troende som Kleins grund.
Det går inte att vetenskapligt BEVISA att nyliberalism är sanningen.”
I en ny kommentar strax efter denna går Micke rakt på min tes om relativism och konstaterar:
“Det ni kallar relativism är frihet.Ni vill ersätta frihet med definierad sanning.”
Micke, och vänstern, tror alltså att frihet, det är att kunna tänka och tycka hur och vad som helst, oavsett hur väl det stämmer överns med verkligheten utanför! Visst är det ganska häpnadsväckande?
Frihet innebär att få tycka precis vad man vill, det är korrekt, och något som liberaler alltid har kämpat för, men att lyfta sitt tyckande till sanning, det är något helt annat. Som en kommentator senare poängterade - du kan inte peka på ett äpple och säga att det är ett päron, och samtidigt påstå att du säger sanningen.
Micke frågar sig därför:
“Hur ni har tänkt er att alla ska omfatta denna sanning utan att den tvingas på folk har jag aldrig sett nån av er förklara på ett rimligt sätt.”
Sin vana trogen så måste det i vänsterns värlsdbild “tvingas” på folk uppfattningar. Är det inte typiskt att han tror detta om liberaler, som i alla tider kämpat för yttrandefrihet, religionsfrihet, åsiktfrihet och organisationsfrihet. Så hur skall vi då göra? Ja, självfallet måste vi bevisa - med vetenskapliga metoder, och vi måste diskutera och argumentera övertygande, så som man gör i civiliserade länder, mellan civiliserade människor. Problemet vi kommer stöta på är att Micke och hans gelikar inte ens köper att det går att bevisa något…
Micke avslutar med:
“Frihet är naturligvis inget annat än att låta alla ha den sanninig dom vill.”
Självklart får alla ha sin “sanning”, ingen kan hindra dem heller. Det betyder fortfarande inte att allas sanning är Sann! Päron blir inte äpplen för att man “låter alla ha den sanning dom vill”. Så när Micke och hans vänner vill äta päron, men biter i sura äpplen, då kommer de inte förstå varför. Deras verklighet, deras sanning, skall ju smaka söta päron. Därför lär de sig inte av nära hundra års misslyckanden hos socialismen. Socialismen SKALL ju vara söta päron! Är den inte det så är det “fel” på verkligheten, men inte på socialismen. Det måste vara fel version av verkligheten som folk har som sanning, och inte den rätta versionen som Micke sitter inne med. Att blanda samman frihet med sanning är alltså ett fundamentalt misstag.
Mitt svar till Micke löd därför så här:
“Och här kom det. Kardinalfelet som ni i vänstern gör, Micke.Ni tror det handlar om retorik. Det gör det inte.
Allt Norberg påstår försöker (och lyckas i det mesta) han belägga med fakta och empiri, med vetenskapligt prövade teser.
Klein däremot, hon ägnar sig bara nästan uteslutande åt retorik. Och historieförfalsning och att klippa i citat.
Norberg är också retoriskt duktig, men retoriken blir tom och död om den bara innehåller ord utan mening och värde, ord utan förbindelse med verkligheten.
Så Micke, du befäster bara min tes - du tror att allt är åsikter och den med bäst retorik också har “rätt”, oavsett hur verkligheten ser ut. Så är naturligtvis inte fallet, det inser nog alla som är vid sunda vätskor.
Men för all del, fortsätt leva i din drömvärld Micke, så lever vi andra i verkligheten.”
Det sista var kanske en oschysst släng mot en som redan ligger, men jag hade svårt att låta bli. För det är i en drömvärld vänstern lever, eller åtminstone önskar sig till. De vill inte förstå att ord har en mening, en betydelsen och en reflektion i verkligheten. Säger jag “päron” så menar jag päron och inte äpplen. Men hos den realtivistiska vänstern kan päron lika gärna vara äpplen. Allt beroende på hur man framför det retoriskt, inte ut efter vilka egenskaper äpplen eller päron faktiskt har.
Börjar ni förstå varför vänstern är som den är? Börjar ni förstå varför Naomi Klein, Michael Moore, och Al Gore med flera hyllas på DN Kultur och på liknande sidor, styrda av vänstern? Börjar ni förstå hur hela den postmoderna rörelsen förstör allt som är sant, vackert och moraliskt rätt här i världen genom att hävda att vad som helst kan vara sant, vackert och moraliskt.
Min rubrik är faktiskt missvisande, för vänstern “resonerar” inte, all reson är allt för ofta som bortblåst. Jag skall försöka titta närmare på vad som troligen är en av orsakerna till denna relativism och sammanblanding utav frihet och sannig hos vänstern i en kommande post, förhoppningsvis snart!
Andra bloggar om: Religion, filosofi, politik, vänstern, Naomi Klein, Johan Norberg, Chockdoktrinen, relativism, sanning










13 svar so far ↓
Fredrich Legnemark // december 19, 2007 vid 1:51 är
Men sedan är det ju faktiskt som så att det är en rätt bred pensel du målar oss i vänstern med, som om det fanns en enhetlig vänster, som om vi alla vore postmodernister (Vilket är ett epitet av många jag inte använder om mig själv)
Du kan lika lite bilda dig en bild av “vänstern” från kultursidorna, som jag kan genom att titta in genom ett fönster på en handelskammare och få en fullständig bild av högern.
Karbid // december 19, 2007 vid 9:15 är
Instämmer med Freidrich Legnemark. Att hela vänstern okritiskt skulle svälja Naomi Kleins hypoteser är bara skitsnack.
Boris Benulic är socialist. Så uppenbarligen finns det Klein-kritik även från vänster.
Själv har jag inte läst “Chockdoktrinen” än, så jag har ingen uppfattning. Däremot vet jag vad jag vanligtvis brukar tycka om Norbergs s.k. “argumentering”. Får sätta tänderna i dem båda i julhelgen och se var jag hamnar.
Hampus Eckerman // december 19, 2007 vid 9:22 är
Liten följdfråga: Har du personligen läst Naomi Kleins bok och följt hennes källor på samma sätt som du hört Norbergs föredrag och granskat hans källor?
Hur ska man annars veta vem av de två som falskt använder statistik och citat? Tack annars för länken till mp3-filerna. Ska ladda hem dem nu och granska direkt mot boken.
Och den som kallar DN kultur för “vänstern” har nog en definition på det begreppet som innefattar 80% av befolkningen.
Billy McCormac // december 19, 2007 vid 10:05 är
Vi har nu lagt upp Johans bilder: http://www.timbro.se/pdf/Johan-Norberg-Recension-av-Klein-071217.pdf
Bästa hälsningar,
Billy McCormac
Johan Lindahl // december 19, 2007 vid 11:02 är
“Men sedan är det ju faktiskt som så att det är en rätt bred pensel du målar oss i vänstern med, som om det fanns en enhetlig vänster, som om vi alla vore postmodernister (Vilket är ett epitet av många jag inte använder om mig själv)”
Ja, naturligtvis generaliserar jag och målar med bred pensel. Det är en frihet jag tar mig helt enkelt, eftersom det är svårt för en utomstående att veta exakt vilka som är för och emot vad inom vad som kan kallas för vänstern.
Ni får helt enkelt leva med det. Ta åt er om ni känner er träffad, låt bli annars. Jag försöker peka på att jag menar den “relativistiska vänstern” och den “postmoderna vänstern” som har sammanblandat begreppen frihet och sanning. Inom politiken liksom inom religioner så finns det en mängd uttolkningar, falanger, grupperingar, etc, som skiljer sig mer eller mindre åt, ni får ursäkta att jag inte har full koll på dem alla.
“Du kan lika lite bilda dig en bild av “vänstern” från kultursidorna, som jag kan genom att titta in genom ett fönster på en handelskammare och få en fullständig bild av högern.”
Självklart inte, men ni kan inte komma och säga att Naomi Klein, Moore, Chomsky, m fl inte är personer som hyllas av vänstern. Om då Sveriges främsta/viktigaste(?) kulturredaktion, vilken klart kan betraktas som just vänster, instämmer i kören, då är man väl åtminstone inte helt ute och cyklar när man drar slutsatser om tillståndet i även den samlade vänstern?
“Instämmer med Freidrich Legnemark. Att hela vänstern okritiskt skulle svälja Naomi Kleins hypoteser är bara skitsnack.
Boris Benulic är socialist. Så uppenbarligen finns det Klein-kritik även från vänster.”
Vilket jag med tydlighet också påpekade.
“Själv har jag inte läst “Chockdoktrinen” än, så jag har ingen uppfattning. Däremot vet jag vad jag vanligtvis brukar tycka om Norbergs s.k. ‘argumentering’. Får sätta tänderna i dem båda i julhelgen och se var jag hamnar.”
Gör det. Men du har ju redan dömt Norberg på förhand genom att kalla hans argumentering för “argumentering”. Se hans egen hemsida, vad han vill att ni skall göra. Granska båda sidor kritiskt. Utmana gärna honom på debatt.
“Liten följdfråga: Har du personligen läst Naomi Kleins bok och följt hennes källor på samma sätt som du hört Norbergs föredrag och granskat hans källor?”
Nej. Men jag har själv ganska god koll på vad personer som Milton Friedman och Hayek stod i de frågor som Klein tar upp, så jag kan göra den bedömningen att det Norberg påpekar har mycket större trovärdighet.
“Hur ska man annars veta vem av de två som falskt använder statistik och citat? Tack annars för länken till mp3-filerna. Ska ladda hem dem nu och granska direkt mot boken.
Och den som kallar DN kultur för ‘vänstern’ har nog en definition på det begreppet som innefattar 80% av befolkningen.”
Ja, men jag tror tyvärr också att relativismen är ganska utbredd. Jag tror också det beror på flera olika saker, t ex att bildningskraven har ändrats i skolan, att folk slentrianmässigt slänger sig med relativistiska resonemang för att det kan verka “djupt”, och också för att orden/begreppen har urvattnats.
Tack för era kommentarer!
Karbid // december 19, 2007 vid 10:17 pm
“Men du har ju redan dömt Norberg på förhand genom att kalla hans argumentering för “argumentering”. ”
Inte alls. Jag har dömt flera av hans tidigare insatser. Inte hans argument rörande Naomi Kleins Chockdoktrinen. Av tidigare erfarenheter är jag minst sagt skeptisk till Norbergs argument och hela förmåga att argumentera, det är sant. Men jag dömer ingen i förväg.
“Se hans egen hemsida, vad han vill att ni skall göra. Granska båda sidor kritiskt.”
Givetvis ska jag det.
“Utmana gärna honom på debatt.”"
Om jag inte håller med honom och om jag kan ta en tydlig ställning så kommer jag förmodligen att göra det.
Who is John Galt? » Blog Archive » Klein och falskhetens chock // december 20, 2007 vid 10:29 är
[...] finns någon objektiv eller oberoende sanning, bara olika åsikter. Debatten finns hos HAX, och Kaffepaus har skrivit ett mycket intressant inlägg baserat på [...]
Jonas N // december 20, 2007 vid 2:18 pm
Intressant blogpost om ett verkligt(!) fenomen som är väldigt påtagligt och väldigt spritt på den vänstra sidan (och säkert inte bara där).
Man jag vill påtala att fenomenet ‘Micke’ inte skall tas för bokstavligt. Killen är varken professor eller tonåring.
Se honom snarare som ett övertydligt exempel på detta fenomen, än att ta vad han skriver på bokstavligt allvar.
Jag har observerat att ju längre tid man har levt i ’sin egen verklighet’, desto svårare är det att ta sig ut till den igen, och desto större mental tröskel behöver övervinnas och med desto större frenesi kommer man också att konstruera nya ’sanningar’ och förklaringar för varför man inte behöver revidera sina ståndpunkter.
Någon slags mental självbevarelsedrft helt enkelt, eftersom insikten (ifall den skulle infinna sig) om att man tidigare använt en helt tokig metod för att navigera i verkligheten är allt för smärtsam för egot och självbilden …
Kaffepaus // december 20, 2007 vid 7:54 pm
Jonas N:
Du har säkert rätt där. Micke är en extremkaraktär, och jag tror inte många som säger sig stå för en relativistiskt världsbild skulle göra det om de verkligen tänkte efter och särskådade hela den idén, efter som den är en självmotsägelse.
Din observation om verklighetsbilden och den mentala tröskeln tror jag är fullständigt korrekt. Människor på vänsterkanten som jag har mött har en tendens till att ha stora egon (de ser sig som världsförbättrare och moraliskt överlägsna) och har mycket prestige nerplöjt i sina åsikter… psykologiskt är det min uppfattning att de fortfarande inte “vuxit upp” och tagit steget fullt in i vuxenvärlden. De är i mycket kvar i en rebellisk tonårings syn på världen. Det är inte för inte som de gillar uppror och revolutioner….
enkla z // december 21, 2007 vid 2:00 pm
off topic, men
Go’ Jul på’re!
förresten Boris Benulic vänster? Han står väl rätt långt till höger, eller är jag för ung eller oinsatt (har bara läst hans metro-kolumner)?
Tomas // december 21, 2007 vid 5:07 pm
enkla z: Hans egen beteckning på sig själv är marxist. Han har en podcast på timbro.se där han resonerar kring Marx tankar och hur han tolkar dem.
Kaffepaus // december 22, 2007 vid 12:10 är
Go Jul Z!
Boris är kanske världens liberalaste marxist, eller nått?
Tomas, tack för det tipset, den podcasten måste jag också lyssna på!
Klein och falskhetens chock « Who is John Galt? // februari 11, 2008 vid 11:36 pm
[...] finns någon objektiv eller oberoende sanning, bara olika åsikter. Debatten finns hos HAX, och Kaffepaus har skrivit ett mycket intressant inlägg baserat på [...]
Lämna en kommentar